ידע מניסיון ותמיכת עמיתים
שירותי תמיכת עמיתים התפתחו מתוך התנועה הצרכנית בבריאות הנפש, והושפעו מהתנועה לזכויות האזרח ותנועת האל-מיסוד בארה"ב. שירותים אלה החלו לצמוח כביטוי לשאיפה של צרכנים לתת ביטוי לידע שרכשו כתוצאה מהתמודדותם האישית ולהציג אלטרנטיבה לממסד הפסיכיאטרי באותה תקופה. שירותי תמיכת עמיתים התבססו על הכרה בחשיבותו וערכו של "הידע מניסיון" כמרכיב המשתלב עם סוגי ידע אחרים בפרקטיקה של השיקום הפסיכיאטרי. שירותי תמיכת עמיתים ניצבים על ההנחה כי אנשים בעלי ניסיון משותף של התמודדות עם מגבלה פסיכיאטרית יכולים לספק תמיכה ייחודית למתמודדים עמיתים, בכך שהם מכירים את ההתמודדות "מבפנים" ויכולים לשמש מודל חיובי של העצמה, החלמה ותקווה לעתיד עבור אחרים. שירותי תמיכת עמיתים הם בטבעם מכווני החלמה, מדגישים העצמה ומבוססים על עיקרון של הגדרה עצמית.
שירותי תמיכת עמיתים כוללים מגוון של מודלים ותכניות, שהמשותף להם הוא בכך שהם ניתנים על ידי אנשים המתמודדים עם מגבלות פסיכיאטריות וצרכו או צורכים שירותים בתחום בריאות הנפש, ובמובן זה הם עמיתים של האנשים המשתמשים בשירותיהם. ניתן להבחין כיום בין ארבעה סוגים של שירותי תמיכת עמיתים: קבוצות לעזרה עצמית; שירותים המופעלים על ידי צרכנים; שירותים של שותפות בין אנשי מקצוע וצרכנים; וצרכנים כעובדים המועסקים בשירותי טיפול ושיקום. ההבחנות בין התפקידים השונים של מתמודדים כמסייעים לעמיתים משקפות הבדלים בתפיסה ובמבנה הארגוני שבתוכו משתלבת תמיכת העמיתים. לכן ניתן למצוא שונות בין הגדרות כגון: "צרכן נותן שירות" (Consumer Provider), "תמיכת עמיתים" (Peer Support), "עמית מומחה" (Peer Specialist), עמית-יועץ (Peer Counselor) ועוד.
שירותי תמיכת עמיתים התפתחו במידה ניכרת בשני העשורים האחרונים, במקומות שונים התפתחו תכניות הכשרה לצרכנים כנותני שירותים וכיום הם מהווים במקומות רבים חלק ממערכת בריאות הנפש הפורמאלית, וזוכים להכרה כשירות משלים בעל חשיבות רבה לצד השירותים המסורתיים בתחום.
בישראל התפתחו לאורך השנים מספר שירותים הממוקדים בתמיכת עמיתים, בהם ניתן למנות את "בנפשנו" כשרות חלוצי שהוקם ונוהל על ידי מתמודדים ובני משפחה ונסגר זה מכבר; קבוצות לעזרה עצמית שפעלו בעבר (כדוגמת קבוצת "התמודדות"), קבוצת "הבית הורוד", הממשיכה להתקיים; פורומים אינטרנטיים לעזרה עצמית; "צרכנים נותני שירות", שירות שפותח בעבודה משותפת של מתמודדים ואנשי מקצוע ועוסק בשילוב מתמודדים כעובדי שיקום במערך השיקום הארצי. לאורך השנים האחרונות התקיימו שורה של הכשרות המיועדות לצרכנים לטובת השתלבותם בתפקידי סיוע ותמיכת עמיתים, למשל: קורס "הפעל", "מצרכנים לנותני שירות", קורס סוקרי איכות, וקורס לפיתוח מנהיגות בקרב אנשים עם נכויות. ככלל, נושא תמיכת עמיתים מקבל עדיין מקום שולי יחסית בתנופת פיתוח שירותי השיקום בישראל לעומת חלק מהמדינות המפותחות, ויש מקום לבחון את הסיבות לכך ואת הדרכים לאפשר פיתוח של שירותים מסוג זה עבור מתמודדים.
(רופא, 1998; אלפרוביץ, 2002; אורן, 2007; מרזר-ספיר, הר-לב ומאוטנר, 2009; Dixon, Krauss, & Lehman, 1994 ; Salzer, & Shear, 2002 ; Solomon, 2004 ).
שירותי תמיכת עמיתים כוללים מגוון של מודלים ותכניות, שהמשותף להם הוא בכך שהם ניתנים על ידי אנשים המתמודדים עם מגבלות פסיכיאטריות וצרכו או צורכים שירותים בתחום בריאות הנפש, ובמובן זה הם עמיתים של האנשים המשתמשים בשירותיהם.
תמונות
קבצים
החברות בקהילה מעניקה לך אפשרות להיות פעיל בתוכה ולהיות חלק מהובלת תהליכים במדיניות, בפרקטיקה ובמחקר למען חיזוק התחום כולו.